امروز: سه شنبه ۲۹-اسفند-۱۴۰۲ / الثلاثاء 10-رمضان-1445 / Tuesday 2024-March-19

مناسبت روز
پیام روز :

چه کار کنیم که حضرت مهدی(عج) به ما نظر کند؟

 

در آيه چهارم سوره جمعه، به سه مقام پيامبر اشاره مي شود: او تلاوت كننده ي قرآن است براي مردم (مردم را با تلاوت، ظاهر و حقيقت قرآن آشنا مي كند)، آنها را پرورش مي دهد (از اخلاق شيطاني عبور مي دهد و به اخلاق رحماني مي رساند و پاك مي كند) و كتاب و حكمت را به مردم تعليم مي دهد. (و زندگي و و جود آنها را ارتقاء مي دهد).

امام زمان (عج)

حكمت، علم و دانش نافع و مفيد است. بعضي از علم ها مفيد نيست يعني ضررش از منفعتش بيشتر است.

حكمت به علمي گفته مي شود كه در آن خير، بركت دنيايي و آخرتي باشد زيرا خداوند مي خواهد ما را در افق ابديت تربيت كند. در دعاها بر اين صفت امام زمان(عج) تاكيد مي شود. زيارت آل ياسين از لسان مطهر امام و به قلم خودشان نگاشته شده است و مي فرمايد كه هر گاه خواستي به اهل بيت توجه بكني بخوانيد: سلام علي آل ياسين … سلام بر تو اي تلاوت كننده ي كتاب خدا و تفسير كننده ي قرآن. تفسير كننده ي قرآن با تعليم حكمت و كتاب رابطه اي دارد.

يكي از مقامات وجودي امامان معصوم اين است كه از وقتي كه به امامت مي رسند در اين مقام قرار مي گيرند. يعني از زمان شروع امامت مهدي ، تعليم تربيت و تزكيه ي مردم عالم تحت ولايت او قرار گرفته است. به ميزاني كه ما دست ولايت و هدايت او را با بندگي خداوند رحمان باز بگذاريم، اين مقام در وجود ما هم جاري مي شود.

يكي از فلسفه هاي وجودي امام يا پيامبر نعمت و منتي است از جانب خداوند براي انسان كه دست انسان را بگيرند و از زندگي شيطاني به زندگي رحماني ببرند و به حداعلي زندگي رحماني برسانند.

در زيارت جامعه كبيره كه از لسان امام هادي(عليه السلام) جاري شده است مي فرمايد: با ولايت شما اهل بيت خداوند معارف ديني و اسلامي را به ما ياد داد يعني اگر شما نبوديد ما بهره اي از معارف قرآني، اسلامي و عرفان ناب نمي برديم.

در ابتداي دعاي جامعه داريم :شما جايگاه معرفت خدا هستيد اگر كسي به عرفان الهي مي رسد به واسطه ي شما مي رسد، شما معدن رحمت هاي الهي و عرفاني هستيد يعني علم نافع فقط در نزد شماست . سرچشمه ي ناب حكمت و معرفت خداوند قرآن و عترت است. پيامبر اين دو مهم را در ميان ما به يادگار گذاشته اند.

دو نفر نزد امام باقر (عليه السلام)رسيدند و پرسيدند كه راه درست كدام است، امام فرمود: به شرق يا غرب عالم برويد، علم و حكمتي كه به درد شما بخورد جز نزد ما اهل بيت، در جاي ديگري پيدا نمي كنيد. هر كسي كه در راه بندگي وارد مي شود عنايت ويژه ي حضرت شامل حال او مي شود و اين يك پيوند دو طرفه است، هر چه بندگي بيشتر باشد عنايت بيشتر مي شود. و هر چه عنايت بيشتر بشود، بندگي بيشتر مي شود

چه قدر با امام زمان پيوند داريم؟

اگر ما بخواهيم جامعه ي ديني و حوزه هاي ديني را محك بزنيم كه با آستان امام زمان(عج) چه ميزان پيوند و ارتباط دارند، بايد بايد ببينيم ارتباط آنها با احاديث و روايات اهل بيت چقدر است. و آن معارف ناب اهل بيت چقدر زندگي آنها پياده شده است. آيا سبك زندگي آنها همان سبك زندگي آل پيامبر شده است يا خير. در زيارت عاشورا داريم: خدايا سبك زندگي ما را مانند زندگي پيامبر و آل پيامبر قرار بده.

 

اگر بخواهيم تعليم و تربيت حضرت شامل حال ما بشود چگونه بايد رفتار كنيم؟

در مورد عنايات ويژه حضرت بايد گفت كه وجودهاي لايق و نفوس مستعد كه لياقت هاي بالاتري نشان مي دهند عنايت هاي  ويژه اي را دريافت مي كنند. يكي توقيعات و نامه هاي حضرت است كه افرادي مثل شيخ مفيدها در اين مقام قرار مي گيرند كه اين  بهره گيري از تربيت ويژه ي امام زمان(عج) است .اين مقام مربي گري است و با مقام معلمي فرق دارد. تمام حوزه هاي علميه كه برقرار مي شود، تجلي معلم حقيقي عالم وجود امام عصر است. معلمان حقيقي عالم، پيامبر و آل پيامبر است. يعني اين كلاس ها در محضر قرآن و عترت برگزار مي شود. اين جلوه اي از تعليم امام زمان(عج) است.

در عصر غيبت اندك شماري بصورت مستقيم به محضر حضرت مشرف مي شوند.(يعني حضرت مربي مستقيم بشود) در عصر غيبت مربي گري واسطه بيشتر جريان پيدا مي كند. سيد بحرالعلوم ها و سيد بن طاوس ها به مقامي مي رسند كه حضرت مربي گري ويژه ي آنها را بعهده مي گيرد.

اگر ما بخواهيم جامعه ي ديني و حوزه هاي ديني را محك بزنيم كه با آستان امام زمان(عج) چه ميزان پيوند و ارتباط دارند، بايد بايد ببينيم ارتباط آنها با احاديث و روايات اهل بيت چقدر است. و آن معارف ناب اهل بيت چقدر زندگي آنها پياده شده است. آيا سبك زندگي آنها همان سبك زندگي آل پيامبر شده است يا خير. در زيارت عاشورا داريم: خدايا سبك زندگي ما را مانند زندگي پيامبر و آل پيامبر قرار بده

چه كنيم تا در مسير تعليم و تربيت حضرت ولي عصر قرار گيريم؟

مهم اين است كه اين تعليم و تربيت حضرت شامل حال همه ي مردم است. هر كس كه به محضر قرآن و عترت مي آيد، تحت سرپرستي خداوند رحمان و تجلي اين سرپرستي يعني سرپرستي امام زمان(عج) قرار مي گيرد. البته اين بستگي دارد به استعداد و آمادگي هر فرد و ارتباطي كه با آيات و روايات برقرار مي كند.

از بزرگي پرسيدند كه سيد كريم پاره دوز كه در بازار مغازه داشت و فرش و كفش هاي پاره را مي دوخت ، چكار كرده بود كه امام زمان(عج) هر هفته براي او وعده ي ديدار گذاشته بودند؟ ايشان فرمود: او از هر آنچه كه از آيات و روايات شنيده بود عمل مي كرد. با اين كار دست تربيت حضرت در زندگي او ويژه تر شده بود تا جايي كه به مقام ولايت تصرف رسيده بود. پس راه ، انس با آيات و روايات است. امام علي(عليه السلام) مي فرمايد: اگر مي خواهي از ما اهل بيت باشي و در دنيا و آخرت هم درجه ي ما باشي، اعتقادات ، اخلاق و معارف را جز از اهل بيت دريافت نكن.

سيد بحرالعلوم ها تلاش ها كرده اند تا به اين درجه رسيده اند. تربيت ويژه ي آنها نتيجه ي مراقبت هاي ويژه ي آنها بوده است.

دو نفر نزد امام باقر(عليه السلام) رسيدند و پرسيدند كه راه درست كدام است، امام فرمود: به شرق يا غرب عالم برويد، علم و حكمتي كه به درد شما بخورد جز نزد ما اهل بيت، در جاي ديگري پيدا نمي كنيد. هر كسي كه در راه بندگي وارد مي شود عنايت ويژه ي حضرت شامل حال او مي شود و اين يك پيوند دو طرفه است، هر چه بندگي بيشتر باشد عنايت بيشتر مي شود. و هر چه عنايت بيشتر بشود، بندگي بيشتر مي شود.

نظر خود را بگذارید .

تمامی حقوق برای سایت "طرح قرآنی مهدوی تا صبح ظهور" محفوظ است

قالب وردپرسقالب وردپرس