امروز: سه شنبه ۲۹-اسفند-۱۴۰۲ / الثلاثاء 10-رمضان-1445 / Tuesday 2024-March-19

مناسبت روز
پیام روز :

برادرم حجابت را حفظ کن!!

حضرت موسی(علیه‌السلام) آن‌قدر بر پوشیدگی خود محافظت می‌كرد كه مردم می‌پنداشتند وی بیماری جسمانی دارد

زمانی که بحث از حجاب و عفاف در جامعه ما می‌شود تمام فکرها به سوی زنان و دختران کشیده می‌شود و گویی این بحث با جنسیت زن ارتباط مستقیم و غیرقابل انکار دارد در صورتی که در این موضوع نباید بحث را جنسیتی مطرح کرد؛ حجاب یک مفهوم مشترک دو جنسی بین زن و مرد است که فقط مصداق‌هایش فرق می‌کند. اسلام به مسئله عفاف زن اهمیت می دهد؛ اما عفاف، مخصوص زنان نیست؛ مردان هم باید عفیف باشند

لزوم رعایت حجاب از سوی مردان

در مورد حجاب آقایان بحثی که مطرح است بحث تقلید از فرهنگ غربی در استفاده از پوشش است و عملا حجاب آقایان شاید با توجه به مشخصه‌های تعریف شده در نگاه اول مشکلی نداشته باشد اما بنا به ادعای کارشناسان استفاده از لباس‌های زننده، استفاده از لوازم آرایشی، بلند کردن مو توسط مردان از مصادیق بدحجابی به حساب می‌آیند .

عفاف و حجاب از نتایج و مظاهر ایمان و تقوی است بنابراین برای تقویت آن باید در درجه اول به تحکیم ایمان و تقویت باورهای دینی افراد جامعه که در حکم روح و ریشه اخلاق و رفتار آنان است، توجه شود ،در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب، لازم است به تحکیم ارزش‌ها و مفاهیم اخلاقی خاصی از قبیل شرم ‌و‌ حیا و آزرم و غیرت که با عفاف و حجاب رابطه نزدیک و بی‏واسطه دارند و خود از ثمرات ایمان و تقوی محسوب می‏شوند و نیز به آموزش احکام شرعی مربوط به عفاف و حجاب‌ و‌ آموزش صحیح رفتار زن و مرد با یکدیگر در جامعه و خانواده توجه کافی مبذول شود.

لازم است توجه عموم افراد، خصوصا جوانان به نقش عفاف و حجاب در ایجاد هویت فرهنگی و ملی مستقل برای کشور و ملت و همچنین به آثار مثبت سیاسی این استقلال جلب و مقاصد دشمنان در ترویج فرهنگ برهنگی که خود یکی از راههای تهاجم فرهنگی است با ذکر شواهد و نمونه‏های تاریخی تشریح شود.

پیامبر روزی یكی از كارگران خود را دید كه در فضای باز غسل می‌كند. به وی فرمود: نمی‌بینم از خدایت شرم كرده باشی! مزدت را بگیر ما نیازی به تو نداریم

سنخیت زن و شوهر در عفاف

یكی از راه ها و عوامل استواری بنیان مقدس خانواده سنخیت زن و شوهر در احصان، عفاف و پاكدامنی است.

حال اگر برای زنی احصان و عفاف شوهر خدشه دار شده، به طور قهری و طبیعی در تواضع و اطاعت او اثر می گذارد و این جاست كه مرد باید واعظ بشود، یا از تاكتیك های دیگر استفاده كند، اما چنین مردی چگونه می تواند بر كرسی وعظ بنشیند! آیا غیر از این است كه برای تأثیر موعظه اش باید از در توبه و ندامت و معذرت درآید و خاطر زن را آسوده بدارد و خود را به درجه پاك احصان برساند تا بتواند با همسر خود كه درحصار عفاف و احصان است، سنخیت پیدا كند!.

از دقت در آیات مشخص می شود كه برای عفاف زن، دو پاسدار وجود دارد: یكی خود او و دیگری شوهر؛ اما پاسدار عفاف مرد فقط خود اوست و زن در رابطه با عفاف او آن اندازه وظیفه دارد كه هر مسلمانی موظف به امر به معروف و نهی از منكر است.

روایاتی راجع به پوشش مردان

یكی از اصحاب پیامبر می‌گوید روزی نشسته بودم و لباسم كنار رفت و ران پایم پیدا شد. پیامبر كه در حال عبور بودند، به من گفتند: ران خود را بپوشان كه جزء عورت است.

حضرت موسی(علیه‌السلام) آن‌قدر بر پوشیدگی خود محافظت می‌كرد كه مردم می‌پنداشتند وی بیماری جسمانی دارد. رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) درباره‌ی او می‌فرمود: همانا موسی مردی با حیا و پوشیده بود كه به دلیل حیایش، هیچ نقطه از بدن وی دیده نشد و لذا هنگامی كه می‌خواست وارد آب شود تا بدنش وارد آب نمی‌شد، لباس خود را بیرون نمی‌آورد؛ در حالی كه بنی‌اسرائیل حیا نمی‌كردند و در برابر هم برای شستشو برهنه می‌شدند و به یكدیگر نگاه می‌كردند.

امام صادق(علیه‌السلام) پوشیدگی شدید لقمان را از علل حكیم شدن وی می‌دانند.

پیامبر روزی یكی از كارگران خود را دید كه در فضای باز غسل می‌كند. به وی فرمود: نمی‌بینم از خدایت شرم كرده باشی! مزدت را بگیر ما نیازی به تو نداریم.

برای عفاف زن، دو پاسدار وجود دارد: یكی خود او و دیگری شوهر؛ اما پاسدار عفاف مرد فقط خود اوست و زن در رابطه با عفاف او آن اندازه وظیفه دارد كه هر مسلمانی موظف به امر به معروف و نهی از منكر است

عفاف زن نتیجه عفاف مرد

در جوامع الحكایات آمده است كه مردی بود خیّاط ــ در عفاف و صلاح؛ و زنی داشت عفیفه، مستوره، و با جمال و كمال، و هرگز خیانتی از وی ظاهر نگشته بود. روزی زن در پیش شوهر خود نشسته بود، و زبان به تطاول گشاده، و به سبیل منّت یاد می كرد كه: ” تو قدر عفاف من چه دانی و قیمت صلاح من چه شناسی، كه من در صلاح زبیده وقت و رابعه عهدم “.

مرد گفت:” راست می گویی، امّا عفاف تو به نتیجه عفاف من است. چون من در حضرت آفریدگار راست باشم، او تو را در عصمت بدارد”. زن را خشم آمد، گفت:” هیچ كس زن را نگاه نتواند داشت، و اگر مرا وسیلت صلاح و عفّت نیستی، هر چه خواستمی بكردمی. مرد گفت:” تو را اجازت دادم به هر جا كه خواهی برو و هر چه می خواهی بكن”.  زن، روز دیگر خود را بیاراست و از خانه برون شد، و تا به شب می گشت، و هیچ كس التفات به وی نكرد ــ مگر یك مرد گوشه چادر او بكشید و برفت. چون شب در آمد، زن به خانه باز آمد. مرد گفت:” همه روز گردیدی و هیچ كس به تو التفات نكرد ــ مگر یك كس، و او نیز رها كرد.

زن گفت:” تو از كجا دیدی؟”. مرد گفت:” من در خانه بودم، امّا من در عمر خود در هیچ زن نامحرم به چشم خیانت ننگریسته ام، مگر وقتی ــ در جوانی ــ گوشه چادر زنی را گرفته بودم، و در حال پشیمان شده رها كردم. دانستم اگر كسی قصد حرم من كند، بیش از این نباشد”. زن در پای شوهر افتاد و گفت:” مرا معلوم شد كه عفاف من از عفاف تو است “.

از عفّت و طهارت و پاكی و روشنی

دایم وجود خویشتن اندر حصاردار

دنیا چو خانه‌ای است تو را بر سر دو راه

این خانه در تصرف خود مستعاردار

فرآوری: زهرا انصاری نسب      

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

آسیب شناسی گرایش جوانان به مساجد و نماز جماعت

شماری از كارشناسانامورفرهنگی معتقدند كه جوانان در روی آوردن به فریضه مهم نماز به عملكرد و رفتار الگوها توجه خاص دارند. آنها می گویند كه جوانان ذهن پرسشگری دارند و برای سوالات گوناگون خود در زمینه های مختلفی ازجمله مسائل مذهبی به دنبال پاسخ قابل قبول هستند. به گفته بسیاری از صاحبنظران و كارشناسان امور دینی و اجتماعی كشورمان، امروزه مساجد بیشتر به صورت محلی برای عبادت تبدیل شده و برنامه های فرهنگی و هنری آن در حاشیه و نامتناسب با نیازهای نسل جوان است. دراین میان علل مختلفی از جمله عوامل خانوادگی ، فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی درگرایش جوانان به نماز نقش دارد. بمباران اطلاعاتی و مسخ فردی و فرهنگی از سوی بیگانگان به یقین در بی توجهی نسل جوان كشورمان به فریضه نماز بی تأثیر نیست كه دستاورد آن بی هویتی و دین ستیزی است.

وزیر آموزش و پرورش درهشتمین اجلاس سراسری نماز اعلام كرده بود ۷۶ درصد دانش آموزان كشور به اقامه نماز جماعت گرایش دارند در حالی كه نتایج تحقیقات و پژوهشهای متعدد كارشناسان به نكته ای دیگر دراین باره اشاره می كند. شاید بتوان این رقم را اینطور تعدیل كردكه ۷۶ درصد دانش آموزان درنمازجماعتشركت می كنند. درگفت و گوهاییكه با برخی جوانان صورت گرفته ، آنها نیز نظراتی دارند كهمواردی از آنها قابل دفاع است . بسیاری می گویند: برنامه ریزان برنامه های مساجد بیشتر میانسالان و سالخوردگانی هستند كه شاید كمتر با نیازهای و خواسته های جوانان و سیر تحولات اجتماع آشناهستند. برخی از این جوانان عقیده دارند كه بسیاری از برنامه های مساجد با سلیقه و روح شادی طلب شان كمتر سازگاری دارند. این عده معتقدند كه وجود حاكمیت دینی برفضایكشور می طلبد همه مسوولان از پایه دینی قوی برخوردار باشند، دروغ نگویند، عوام فریبینكنند، عمل وگفتار آنان یكی باشد و سطح زندگی خود را با زندگی طبقات پایین جامعه منطبق سازند.

از عوامل بسیار موثری كه در جذب جوانان اسلام كارساز است آگاه كردن روحانیون ، ائمه جماعات و مبلغان دینی تغییر درنوع و شیوه بیدارگری و كشاندن جوانان به نماز جماعت می باشد. به دلیل اینكه محیط مدرسه جذابیت بیشتری برای جوان دارد ابتدا باید نماز جماعت را دراین محیط تقویت كرد و سپس با همان طراوت و نشاط به مسجد كشانده شود.

 

 

نظر خود را بگذارید .

تمامی حقوق برای سایت "طرح قرآنی مهدوی تا صبح ظهور" محفوظ است

قالب وردپرسقالب وردپرس